Τα 35 εκατ. ευρώ, που συνοδεύουν την ετήσια κρατική επιδότηση των άγονων γραμμών, ώθησαν τις συμμετέχουσες εταιρείες (Olympic Air, Aegean Airlines, Athens Airways, Sky Express, Astra, Hellas Jet και CarpatAir) στην κατάθεση (τουλάχιστον) 37 ενστάσεων, καθιστώντας ακόμα πιο δύσκολο το έργο αξιολόγησης της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.
Στο «μικροσκόπιο» αεροσκάφη και τεχνική συντήρησή τους
Σε αεροπορική εταιρεία, οι ανταγωνιστές «επιτέθηκαν» με τον ισχυρισμό ότι τα ελικοφόρα αεροσκάφη που διαθέτει δεν είναι μισθωμένα με τη μέθοδο του dry lease, αλλά του wet lease, όπως επιτάσσει (σύμφωνα με τους ισχυρισμούς τους) ο διαγωνισμός. Η εν λόγω εταιρεία φημολογείται ότι διαμήνυσε την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, η οποία προκήρυξε το διαγωνισμό, ότι αν αποκλειστεί θα εξαντλήσει κάθε νόμιμο δικαίωμα και εκτός συνόρων (ΕΕ).
Σε άλλη εταιρεία, οι ανταγωνιστές μελέτησαν το πρόγραμμα συντήρησης των αεροσκαφών της, υποστηρίζοντας ότι δεν διαθέτει τον απαιτούμενο αριθμό αεροσκαφών για να εξυπηρετήσει τις άγονες γραμμές. Μάλιστα, θεωρούν ότι η εν λόγω εταιρεία, αν πάρει κάποιες άγονες γραμμές, θα εγκαταλείψει ταυτοχρόνως ορισμένες από τις τακτικές πτήσεις που έχει εξαγγείλει.
Διαφορετική αντιμετώπιση, από τους ανταγωνιστές της, έλαβε εταιρεία που υποστηρίζει ότι εισέρχεται δυναμικά στην εγχώρια αγορά. Ενστάσεις υποβλήθηκαν γύρω από το ιδιοκτησιακό της καθεστώς (μετοχική σύνθεση), αλλά και την αξιοπιστία των αεροσκαφών της. Μάλιστα, ανταγωνιστές ανέφεραν ότι τα αεροσκάφη που προμηθεύεται θεωρούνται παλιά και ότι η παραγωγή τους έχει σταματήσει εδώ και αρκετά χρόνια, με κίνδυνο την ασφάλεια των πτήσεών της (ελλιπής συντήρηση και ανταλλακτικά).
Ο χορός των ενστάσεων δεν σταματά όμως εδώ. Σε άλλο υποψήφιο βρέθηκε ότι στο φάκελο συμμετοχής ένας από τους βασικούς μετόχους δεν είχε προσκομίσει πιστοποιητικό ότι έχει καθαρό ποινικό μητρώο. Πάντως, το πιο σοβαρό παράπτωμα είχε να κάνει με το γεγονός ότι εταιρεία δεν είχε προσκομίσει εγγυητική επιστολή, κάτι το οποίο την απέκλεισε (ουσιαστικά) από τη πρώτη ημέρα του διαγωνισμού.
Τέσσερα χρόνια εκμετάλλευσης
Οι συμβάσεις για τις 24 άγονες γραμμές τίθενται σε ισχύ την 1η Οκτώβρη 2009, με ημερομηνία λήξης την 1η Οκτωβρίου 2013, δηλαδή μετά από τέσσερα χρόνια και όχι τρία ως σήμερα. Κάθε εταιρεία όφειλε να καταθέσει οικονομική προσφορά για κάθε μια από τις άγονες γραμμές. Κριτήριο επιλογής, μεταξύ των αερομεταφορέων, αποτελεί το χαμηλότερο αιτούμενο συνολικό οικονομικό αντιστάθμισμα για κάθε άγονη γραμμή.
Συγκεκριμένα, οι προσφορές έπρεπε ρητά να αναφέρουν το ποσό που απαιτείται ως αντιστάθμισμα ανά τρίμηνο για την εκμετάλλευση της κάθε γραμμής.
Σε περίπτωση που ο αερομεταφορέας που επιλεγεί, διακόψει αιφνίδια την αεροπορική γραμμή, το υπουργείο Μεταφορών μπορεί να επιλέξει, με αμοιβαία συμφωνία, διαφορετικό αερομεταφορέα, ο οποίος θα εκτελεί την υποχρέωση δημόσιας υπηρεσίας για χρονική περίοδο ως επτά μηνών, μη ανανεούμενη.
Σύμφωνα με αρχικές πληροφορίες, όλες τις άγονες γραμμές (σύνολο 24), στο πρώτο στάδιο του διαγωνισμού, «χτύπησε» η Olympic Air της MIG, 17 η Aegean Airlines του ομίλου Βασιλάκη, 16 η Hellas Jet που σχετίζεται με τον εφοπλιστή Β. Ρέστη, 13 η Athens Airways του επιχειρηματία Σάκη Ανδριανόπουλου, 9 η Sky Express του πιλότου Μιλτιάδη Τσαγκαράκη και 6 η Astra Airlines από τη Θεσσαλονίκη.
Έκπληξη αποτέλεσε η ρουμάνικη CarpatAir που διεκδίκησε 10 άγονες γραμμές.
πηγη: capital.gr