το Prestwick της Σκωτίας.
H εταιρία δημιουργήθηκε από τα μετοχικά ταμεία του Ελληνικού Στρατού, της Αεροπορίας του Ναυτικού και των Πολιτικών Υπαλλήλων (60%) σε συνεργασία με την Scottish Airlines (40%) η οποία είχε και την έδρα της στο Prestwick και αρχικά ήταν υπεύθυνη για την τεχνική εξυπηρέτηση και την πτητική εκμετάλλευση των αεροσκαφών της ΕΛΛ.Α.Σ.
Το αεροσκάφος με το οποίο διεξαγόταν τα δρομολόγια σύνδεσης με Λονδίνο και Prestwick ήταν ένα μετασκευασμένο B-24 Liberator 32-3 ΜΚII (cn 55, SX-DAA) με χωρητικότητα 24 επιβατών. Το Δεκέμβριο του 1949 προστέθηκε άλλο ένα, ίδιου τύπου, με νηολόγιο SX-DAB (cn 50). Χαρακτηριστικό της ιδιομορφίας του συγκεκριμένου τύπου ειναι το γεγονός ότι απαγορεύονταν το κάπνισμα καθ’ όλη τη διάρκεια της πτήσεως, μιας και πάνω απο τα κεφάλια των επιβατών ήταν οι δεξαμενές καυσίμων! Ενώ για τους επιβάτες υπήρχε μια υποτυπώδης τουαλέτα στο πίσω μέρος του αεροσκάφους, για τους πιλότους υπήρχε μια χοάνη, στο πιλοτήριο, με αμεση επικοινωνία με το.. εξωτερικό.
Τα δρομολόγια εσωτερικού της εταιρίας άρχισαν να διεξάγονται από την 1η Μαρτίου του 1948 με τέσσερα DC-3 υπό στοιχεία νηολογίου SX-BBA, SX-BBB, SX-BBC και SX-BBD συνδέοντας την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη, το Ηράκλειο της Κρήτης και τη Ρόδο. H αύξηση της επιβατικής κίνησης και κατά τη διάρκεια του 1949 ώθησε την ΕΛΛ.Α.Σ. στην αγορά δύο επιπλέον DC-3 από την Scottish Aviation τη χρονιά εκείνη. Τα SX-BBE και SX-BBF εντάχθηκαν σχεδόν αμέσως στο στόλο της εταιρίας, ενώ σταδιακά το προσωπικό της Scottish Airlines περιορίζεται και αντικαθίσταται από ελληνικό τεχνικό και ιπτάμενο δυναμικό. Τον Σεπτέμβριο του 1950 η εταιρεία παρέλαβε ενα Douglas C-54E-15-DO Skymaster (DC-4) με νηολόγιο SX-DAC.
Τον Οκτώβριο του 1950 η οφειλή της εταιρείας προς το κράτος φτάνει τα £ 1.430.000 σε ποσό εποχής. Τότε δώθηκε από το υπουργείο Αεροπορίας προθεσμία 15 ημερών στην εταιρεία (όπως και στην έταιρη Τ.Α.Ε.) για την εύρεση λύσης (π.χ. περικοπές ίδιων δρομολογίων που εξυπηρετούσαν και οι 2 εταιρείες). Tην 1η Ιουλίου 1951 έγινε επίσημα η συγχώνευση των T.A.E., ΕΛΛ.Α.Σ. και A.M.E. και η νεα εταιρεια πηρε την ονομασια «ΕΘΝΙΚΑΙ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΙ - Τ.Α.Ε.». Τα ποσοστά συμμετοχής της κάθε εταιρείας ήταν τα ακόλουθα: Τ.Α.Ε. 44%, ΕΛΛ.Α.Σ. 40%, Α.Μ.Ε. 5%. Το υπόλοιπο 11% ήταν η συμμετοχή του ελληνικού κράτους. Να αναφερθεί οτι μεχρι τότε οι 3 εταιρείες εξέδιδαν έντυπο κοινό πτητικό πλάνο με τα σήματα και των 3 εταιριών.
Τα ακολουθα αεροπλανα πεταξαν με τα χρωματα της ΕΛΛ.Α.Σ. (στην ουσια με τα χρωματα της Scottish Airlines με ελαχιστες επεμβασεις, οπως το ονομα της εταιρειας, η το μπλε χρωμα στα καθετα σταθερα)
- SX-DAA CONSOLIDATED 32-3 LIBERATOR MK II
- SX-DAB CONSOLIDATED 32-3 LIBERATOR MK II
- SX-DAC DOUGLAS C54E-15-DO SKYMASTER (DC-4)
- SX-BBA DOUGLAS C-47A-5-DK (DC-3)
- SX-BBB DOUGLAS C-47A-5-DK (DC-3)
- SX-BBC DOUGLAS C-47A-5-DK (DC-3)
- SX-BBD DOUGLAS C-47A-5-DK (DC-3)
- SX-BBF DOUGLAS C-47A-5-DK (DC-3)
- SX-BBE DOUGLAS C-47A-5-DK (DC-3)
Εαν καποιος αναγνωστης εχει επιπλεον, ή διορθωτικες πληροφοριες, παρακαλειται να επικοινωνησει μαζι μου! Ευχαριστω!